طاهر خوبان

استاد محمد علی طاهری بیش از سه دهه مشغول ارائه ی نظریه های خود و پژوهش عملی پیرامون آن ها بوده است و هم اکنون 55سال سن دارد. تا کنون دو کتاب و ده ها مقاله از ایشان منتشر شده است . اما شمار کتب انتشار نیافته از ایشان بسیار زیاد است. ایشان منبع این نظریه های خود را کشف الهامی می داند که می تواند اکنون به تجربه درآید. از این نظر تمامی نظریه های ایشان ، قابل تجربه و تعمیم و تکرار قلمداد می شود. بنابراین نظریه های علمی با قابلیت پژوهش عینی و عملی هستند. در حال حاضر چندین مرکز پژوهشی معتبر در دنیا مشغول بررسی نتایج عملی نظریه های ایشان هستند. برخی نظریه های ایشان عبارتند از: 

- نظریه ی فر
ا کل نگری که پایه ی نظریه های بینشی، درمانی و علمی ایشان است.

 2- نظریه ی پیوند شعوری که مبنای طب مکمل ایرانی فرادر مانی است و در دانشگاه های معتبر داخلی تدریس شده است.

 3- نظریه ی هوشمندی کل با معرفی به عنوان مرجع بهره برداری برای درمان های جسم وروان و ذهن.

 4- نظریه ی فرادرمانی و اصلاح شعوری در بخش نرم افزاری بدن که تحقیقات پزشکی آن را ثابت کرده است.

5- نظریه ی همفازی شعوری و تاثیر آن برپذیرش و گیرندگی در عمل های جراحی پیوند عضو.

 6- نظریه ی ویروس های غیر ارگانیک به عنوان عامل بیماری های ذهن وروان.

 7- نظریه ی سایمنتولوژی یا ذهن ـ روان شناسی فراکل نگر که طب مکملی برای درمان بیماری های ذهن وروان است.

 8- نظریه ی جهان های مجاور و اکوسیستم هایی که در ارتباط با اکوسیستم شناخته شده ی ما قرار دارند.

9- نظریه ی همفازی کیهانی و تعریف بیماری هایی که در اثر عدم همفازی عارض می شود با معرفی روش درمان.

 10- نظریه ی همفازی کالبدی و تعریف عارضه هایی که در اثر عدم همفازی ایجاد می شود با معرفی راه حل عملی.

 11- نظریه ی سیستم عصبی ثانویه با تعریف عملکرد کالبد اختری.

 12- نظریه ی جهان های موازی و نظریه ی چند بیگ بنگی و استفاده ی عملی ازآن در تبیین فرآیند هستی درعوالم پسین.

 13- نظریه ی آنتن های مغزی ، عملکرد مغز و فرآیند ارتباطی کالبدهای گوناگون با بدن

 14- نظریه ی سنسور های ذهنی و فراذهنی و راه های عملی فعال شدن آن.

 15- تشريح ماهيت هوش ، عقل و حافظه IQ از MQ و WQ ، نظريه تفكيك.

 16- نظریه ی تشعشع شعوری و تشریح ابعاد آثار نگاه ، کلام واندیشه بر هستي.

 17- نظریه ی شعور وضد شعور ، محور وجودی و آشکاری آن در برگردان صوتی کلام.

18- نظریه ی تعادل یونی و الکترونی بدون ابزارهای فیزیکی.

 19- نظریه ی ماهیت طب سوزنی و حجامت و تاثیرات تشعشع اشیاء تیز.

20- نظریه ی کالبد روح جمعی و تاثیرات مثبت در روح جمعی بشر.

21- نظریه ی مدیریت کل نگر و تیپ های شخصیتی.

22- نظریه جهش هویتی و ارتقای شخصیتی.

 23-نظریه میدان شعوری ، انتقال اطلاعات بدون انتقال ماده و تغییر شخصیت آن..

 24- نظریه ی دلایل بازگشت اعتیاد و راه عملی ترک قطعی که درکمپ های گوناگون تجربه شده است .

 25- نظریه ی آسیب شناسی های رفتاری، و روش عملی رفع ناهنجاری های طبقه بندی شده ی خانوادگی و اجتماعی.






اشاره: نام فرادرمانی و خبر درمان برخی بیماران صعب العلاج با این روش درمانی ، چندی است در گوشه کنار نقل محافل شده است.با توجه به گفته های پراکنده که در این مورد شنیده می شود، شایسته دیدیم با بنیان گذار این روش درمانی به گفتگو بنشینیم.
آیا فرادرمانی تعریف علمی دقیقی دارد؟
ـ باید توجه داشته باشیم که همه ی روش های طب مکمل در فرآیند درمانی خودشان یک حلقه ی مفقوده یا یک بخش غیر قابل تعریف دارند که از دایره ی بررسی علمی خارج است. فرادرمانی هم از این قاعده مستثنی نیست.این که ما از بیمار چه می خواهیم معلوم و مشخص است. تاثیر آن بر بیمار هم قابل ثبت ، ضبط دقیق علمی و قابل تکرار و تجربه است . اما در فرآیند بهبود یک علامت سوال وجود دارد که از دسترس علم خارج است.   در مقام تئوری" فرا درمانی" بر اساس نظریه‌ی "پیوند شعوری" یا "اشتراک شعوری اجزا" بنا شده است. بر طبق این نظریه، هرگاه بین شعور اجزا و شعور کل ارتباط برقرار شود، شعور ذهن قادر به اصلاح ، ترمیم و خود درمانی روان و جسم می شود. به این ترتیب شفا و بهبود بیماری تحقق پیدا می کند . نظریه ی پیوند شعوری ، خود براصل وحدت ساختاری جهان هستی استوار است. به عبارت دیگر جهان هستی جهان تک ساختاری است و آن چه به ادراک انسان می آید ، یک ساختار بیشتر ندارد و همه‌ی اجزای آن از شعور و هوشمندی آفریده شده است. البته این تعریف هم مبتنی بر تعریف شعور است که توضیحات و تجارب خاص خود را دارد.
نام فرادرمانی از کجا آمده و سابقه آن چند سال است؟
ـ این واژه ابداعی است و سابقه ای ندارد. واژه ی" فرا " بر گرفته از نظریه ی فراکل نگری است. از منظر فراکل نگری انسان موجودی محدود به جسم و برخی اجزای شناخته شده نیست، بلکه از بی نهایت جزء تشکیل شده است. از این منظر، درمان حقیقی فقط در ارتباط با کل محقق می شود. بنابراین در فرادرمانی ، بهبود یا شفای جسمی و فیزیکی، فقط بخشی از فرآیند درمان تلقی می شود.
روش فرادرمانی سه دهه  سابقه دارد که البته در دهه ی اخیر فراگیر و با استقبال عمومی مواجه شده است.
سابقه این روش درمانی در جهان را بفرمائید؟
ـ  فرادرمانی هیچ سابقه ای در جهان ندارد و آن چه دنیا از آن می داند ، همان چیزی است که از خاستگاه آن ایران ارائه شده است. این طب مکمل کاملا ایرانی و بنا شده بر پایه های شناختی و معرفتی این سر زمین است.
فرادرمانی چه جایگاهی در میان طب مکمل دارد؟
ـ  در یک تقسیم بندی کلی پنج زیر شاخه‌ی شناخته شده برای طب مکمل وجود دارد
1-       انرژی درمانی  : در این روش درمانی، از حوزه‌های انرژی برای درمان بیماران استفاده می شود.  از نمونه‌های این روش می‌توان پولاریتی درمانی ، ری کی ، کی گونگ ، درمان از طریق لمس با دست  ومانند آن را نام برد.

2-       درمان از طریق حرکت دادن اعضای بدن
از نمونه‌های این روش می‌توان از ماساژ ، کایروپراکتیک و مانند آن نام برد.
3-       سیستم‌های پزشكی جایگزین
این سیستم‌ها تئوری و روش‌های درمان مخصوص به خود را دارند که با پزشكی جدید تفاوت بنیادی دارند مانند: هامیوپاتی و داروهای سنتی چینی
4-       درمان بیماری‌های جسمی از طریق ذهن
در این سیستم با تکنیک‌های مختلف سعی در بالا بردن ظرفیت ذهن در تاثیرگذاری بر عملكرد جسم و در نهایت درمان دارند. از نمونه‌های این روش می‌توان از مدیتیشن ، دعا ، درمان ذهنی یا استفاده از هنر و موسیقی برای درمان نام برد.
5-  درمان‌های بیولوژیكی
در این نوع درمان از گیاهان دارویی، مواد غذایی و ویتامین‌ها برای درمان بهره برده می‌شود. از نمونه‌های این روش می‌توان از درمان از طریق مکمل‌های غذایی و محصولات دارویی گیاهی و... نام برد.
مطابق این تقسیم‌بندی، فرا درمانی جزو درمان‌های گروه 4 طب مکمل یعنی درمان بیماری‌های جسمی از طریق ذهن و زیرمجموعه درمان ذهنی قرار می‌گیرد.

تفاوت فرادرمانی با سایر روشهای  طب مکمل چیست؟
ـ فرادر مانی مبتنی بر کل نگری است . درآن از هیچ دارو یا ابزاری استفاده نمی شود. خطای تشخیص در فرادر مانی تاثیری ندارد. این روش درمانی هیچ عارضه ای برای بیمار و فرادر مانگر ندارد. هیچ محدودیتی از نظر نوع بیماری یا شرایط بیمار نیز ندارد. بیمار نباید هیچ گونه تلاش یا فعالیتی انجام دهد. مانترا ، تخیل ، تلقین ، تصور یا تمرکز ممنوع است . حتی نیازی به اعتقاد یا اشتیاق فرد بیمار هم نیست. بدین ترتیب می تواند از این زوایا با دیگر شاخه ها ی طب مکمل متفاوت باشد.

آیا فرادرمانی در طب رایج مداخله ای دارد؟
ـ از آن جا که فرادر مانی هیچ مداخله ی فیزیکی یا سخت افزاری با بیمار ندارد و فرآیند درمان فقط از بعد نرم افزاری صورت می گیرد ، منطقا نمی تواند هیچ گونه تداخلی با طب رایج داشته باشد.  فرادر مانگیر نیز به کسی اطلاق می شود که از طب رایج جواب نگرفته و به روش فرادرمانی روی آورده است. البته هیچ فرادر مانگری هم حق مداخله در مصرف دارو یا فرآیند در مان بیمار با طب رایج را ندارد.
آیا درمان با فرادرمانی از نظر نوع بیماری و شرایط بیمار محدودیتی دارد؟
ـ  تا کنون محدودیتی مشاهده نشده است. بر اساس تعریفی که از فرا در مانی ارائه شد نیز هر محدودیتی بی معنی است . زیرا فرادر مانی با نوع سلول یا اختلال آن از نظر سخت افزاری کاری ندارد بلکه اصلاح در برنامه ی نرم افزاری سلول رخ می دهد که مستقل از بعد فیزیکی است. این سلول می تواند سلول مغز باشد یا سلول استخوان یا سلول کبد. از نظر اصلاح شعوری تفاوتی میان سلول ها نیست .این  محدودیت ها در بعد فیزیکی و کمیتی معنی دارد، نه در بعد کیفیتی . البته این به معنی شفای قطعی هر بیماری که از فرادرمانی استفاده کند نیست. بدیهی است چنین ادعایی خلاف عقل است. تجربه  و آمار نشان می دهد درصد قابل توجهی از بیماران که طب رایج آن ها را جواب کرده است، درمان می شوند.

استقبال پزشکان و جامعه دانشگاهی از این روش درمانی چگونه  بوده است؟
ـ  تاکنون هزاران پزشک و روان پزشک و روان شناس دوره های فرادرمانگری را گذرانده اند و به طور مستمردر محافل علمی بحث و بررسی و تحقیق در این خصوص جریان دارد.
آیا تا بحال تحقیقات علمی رسمی در این زمینه انجام شده است؟
ـ  چندین تحقیق علمی به انجام رسیده که مقالات برخی منتشر شده و یا در حال انتشار است. تحقیقات متعددی هم در حال انجام است.

اگر نکته ای باقی مانده است خواهش می کنم بفرمایید.
ـ  سخن درمورد فرادرمانی بسیار زیاد است . بخشی از آن درکتاب انسان از منظری دیگر  انتشار یافته است بخش های دیگر هم ان شاءالله توسط پزشکان و پژوهشگران ما باید تشریح شود . فقط خواهش من این است که افراد در هر سمت و مسئولیتی که هستند ، دورادور و نا دانسته در این باره قضاوت نکنند. پزشکان فرادر مانگر دست هر کسی راکه قصد بیشتر دانستن دارد به گرمی می فشارند و ما از تمامی محققان درهمه ی زمینه ها دعوت می کنیم برای شناخت این دستاورد مهم ما را یاری دهند و بر اساس شنیده ها و شایعات وحدس و گمان قضاوت و اظهار نظر نکنند.

No comments:

Post a Comment